pondělí 4. ledna 2016

Filmová recenze: DÁNSKÁ DÍVKA

Dánská dívka je bezesporu zvláštní, ale zároveň nejpřekvapivější a neobyčejný příběh manželského páru Gerdy a Einara Wegenerových. Že Dánská dívka schytá nějakou tu nominaci, bylo patrné už od samého začátku ze dvou prostých důvodů – hlavní role oscarového Eddieho Redmayna za Teorii všeho a režie Toma Hoopera s několika Oscary na kontě díky Králově řeči (2009) a Bídníkům (2012). Dánská dívka je založena na skutečném příběhu Einara Wegenera, ovšem na rozdíl od reality si spisovatel David Ebershoff pro Gerdu zvolil nepatrně jiný původ, aby mohl lépe postihnout jejich vzájemný vztah.

Alicia Vikander a Eddie Redmayne

Einar Wegener (Eddie Redmayne – Teorie všeho, Bídníci, Pilíře země, Tess z rodu D’Ubervillů), dánský malíř krajinek 20.let minulého století se ve společnosti těší oblíbenosti, zatímco jeho žena Gerda (Alicia Vikander – Krycí jméno UNCLE, Ex Machina, Dokonalý šéf, Anna Karenina) trpělivě postává v jeho stínu a snaží se prosadit malováním portrétů. Jenže občas se stává, že model zkrátka nedorazí. Přemluvila Einara, aby na chvíli zaskočil za primabalerínu v jejích punčochách a střevících. Tak se zrodila Lili

Einarovo druhé já, coby neexistující sestřenice Lili Wegenerová, nejprve působí jako roztomilá kratochvíle dvou na život a na smrt zamilovaných manželů. Jde jen o to, schovat se za tvář někoho jiného a snést několikahodinový večírek malované primabaleríny Ully (Amber Heard – Rumový deník, Machete zabíjí, Její případ, Bez kalhot XXL). Jenže tam Lili, potažmo Einar, potkává mladého Henrika Sundala (Ben Whishaw – Spectre, Skyfall, Parfém: příběh vraha). Lili ho učarovala, takže po ní jaksepatří pod rouškou gentlemanství vyjel, což později vystupňoval ještě o nějaký ten level výš.

Henrik a Lili
Gerda si bohužel začíná uvědomovat, že Lili nebyla jen nevinná hra, při níž paradoxně vzniklo její průlomové dílo, díky němuž dokázala prorazit na poli malířství. Ačkoli se Einar snaží zůstat manželem, kterého si Gerda vzala, nedokáže své vnitřní pocity ovládnout. Lili je čím dál silnější a ovládá ho, třebaže se na scéně objeví Einarův dávný přítel z dětství, Hans Axgil (Matthias Schoenaerts – Králova zahradnice, Špinavý prachy, Na dřeň) a snaží se Einara navrátit do reality.

Je jasné, kam bude příběh směřovat dál, protože jakmile zadáte Dánskou dívku nebo Einarovo jméno do jakéhokoli vyhledávače, vypadne na vás rovnou Lili Elbe, jeho kdysi neexistující sestřenice, která se později stala víc než skutečnou, a dodatek, že Einar je první přeoperovaný muž na ženu.

Jenže kdo je vlastně Dánská dívka? Gerda nebo Lili?

Lze na to pohlížet ze dvou stran. Einar je dánský malíř, logicky by Dánskou dívkou měla být Lili. Ovšem pravou hrdinkou je ve skutečnosti Gerda. Milující a oddaná manželka, která při něm stála, ačkoli se vracela unavená prací, snahou se prosadit, propagováním svých obrazů u dealerů umění atd., a nacházela svého muže v ženských šatech s make-upem na tváři, věčně se hroutícího, labilního a v slzách, namísto podpory. Neodešla, ani když už nebyl schopný být tím, koho si vzala.

Jenže nelze na Dánskou dívku a problém Wegenerových nahlížet pohledem současného člověka. Za prvé - píše se rok 1926, doba, kdy dnes poměrně normální a běžné věci ležely v pytli s razítkem „abnormální, nelidské, úchylné, zvrácené“, za druhé – rozvody se taky zrovna nenosily, ačkoli z pohledu dnešní ženy by byl Gerdin odchod naprosto logický a odůvodnitelný chutí či právem na normální život ve vztahu se skutečným mužem, nikoli transsexuálním. A tady je právě to ALE… Ale Gerda Einara jednoduše milovala a Lili nevnímala jako přítěž, ale v podstatě jako sestru, kamarádku, kterou v Lili najde každý z nás.

Alicia Vikander,mladá, talentovaná Švédka s přirozeným vzhledem 20.let, se společně s Eddiem pustili do svých rolí s vervou, takže vztah Gerdy a Einara funguje, pozvolna se drolí a transformuje. Eddie je v roli Einara citlivý, učí se ženské pohyby, jejich jednání, vystupování a snaží se působit co nejvěrohodněji, což se mu podle mého daří na výbornou, protože jsem Einara litovala, přála si, aby mu někdo dokázal pomoct. Nakonec mi ukázal Lili, křehkou, bezbrannou ženu, která se rázem rozzářila jako sluníčko, usmívala se, byla sama sebou a stala se v podstatě mojí opravdu zvláštní a neotřelou kamarádkou, stejně jako celý snímek. Ano, vyskytly se tam scény vzbuzující pocit trapnosti nutící diváka ošívat na pohovce, ale k takovému příběhu to patří, už jen proto, že na to většina z nás není zvyklá.

Dánská dívka je originál, v určitých směrech šokující, vzbuzující v mnohých rozpaky, v jiných nudu a chuť si zdřímnout, někoho však překvapí. Upřímně jsem se při psaní téhle recenze trochu zapotila, protože jsem v životě neviděla tak unikátní film – natolik citlivý a emotivní, že bych tu křehkost, kterou nám Eddie servíruje na stříbrném podnose, mohla špatně zvoleným obratem zničit.

Hans Axgill v podání belgického herce Schoenaerts

Prozatím jsou známy nominace na Zlaté glóby v kategoriích Nejlepší herce v dramatu, Nejlepší herečka v dramatu a Nejlepší hudba. Jen škoda, že komise do kategorie Nejlepší drama raději zařadila Šíleného Maxe: Zběsilá cesta, než Dánskou dívku… Inu, můžeme doufat, že Oscaři na tom budou lépe. Já osobně tam tu další sošku pro Eddieho vidím. Za sebe mohu říct - překvapení roku.

Moje hodnocení: 100%

Zdroje obrázků a informací: csfd.cz, imdb.com, youtube.com, tumblr.com, moviepilot.com, the-numbers.com, nytimes.com, giphy.com,