úterý 22. prosince 2015

Filmová recenze: V SRDCI MOŘE

Po devítiměsíčním odkladu se k nám v prosinci konečně dostalo V srdci moře. Na první pohled se tváří jako dobrodružný příběh, ovšem na ten druhý…

Jakmile proběhne úvodní přehlídka log jednotlivých společností, ozve se hlas Bena Whishawa (Spectre, Skyfall, Parfém příběh vraha, Peddington). Melodickým přednesem uvádí diváka do děje coby spisovatel Herman Melville, autor Moby Dicka, Bílé velryby. Právě prošel rozbahněnou ulicí v hrozném dešti k domku se všemi úsporami v kapse, které hodlal obětovat za vyprávění opilého námořníka.

Melville cítil senzaci, tušil, že osud lodi Essex je natolik poutavý a děsivý, že si zaslouží zvěčnit v knize, ačkoli se bál, že jeho spisovatelské nadání nestačí, naopak by příběhu mohlo uškodit. Tom Nickerson (Brendan Gleeson – Harry Potter a Ohnivý pohár, V Bruggách, Mission Impossible II, Statečné srdce), kdysi námořník, dnes věčně opilý, tlustý bručoun, se nakonec k vyprávění nechá přemluvit vlastní ženou.

Ben Whishaw jako Herman Melville

Owen Chase (Chris Hemswroth – Thor, Avengers, Sněhurka a lovec) žije na Nantucket, opravuje vlastní dům, má těhotnou manželku, a taky hroznou chuť vyrazit na moře za velrybím olejem konečně v pozici kapitána, kterou mu tak slibovali. Jenže sliby, chyby. Essex sice Owena potřebovala, ale kapitánem se stal někdo s mnohem prominentnějším jménem a postavením – George Pollard (Benjamin Walker - ).

Cillian Murphy = pan Matthew Joy, hurá na moře!
Essex vyplouvá, Owen je pouze první důstojník. A jsme na moři! Plujeme, plujeme, námořníci se seznamují, trénují na velrybu, až nějakou spatří. Po Owenově boku se na lodi vezou ještě bratři Shelbyové, Thomas a Arthur (narážím na Peaky Blinders ;)), takže tím myslím Cilliana Murphyho hrajícího pana Joye se svým nezaměnitelným hlasem s irským přízvukem a jeho seriálového kolegu Paula Andersona. Pak přijde první zkouška po třech nudných měsících. Bouře. Nejenom ve vzduchu, ale i mezi Owenem a Pollardem. Oba chtějí mít navrch, dvě silné autority na sebe narážejí a chudáci zanedbaní, smradlaví námořníci neví, koho poslouchat dřív. Na jednom se však shodnou - chtějí přežít.

Benjamin Walker je kapitán George Pollard

Po bouři se ale vždycky vyjasní. Najednou je tu pár velrybích ocasů, za nimiž se můžou zběsile honit v dřevěných člunech. Jenže velryb je málo, oleje logicky ještě méně a Owen se upsal přivézt 2000 sudů. Kde je vzít a nekrást, když kde nic není, ani smrt nebere? Jedeme dál. Daleko, předaleko, putujeme za prací až do Pacifiku. Že Owen tvrdil, že bude do roka doma? Nikdy nevěřte chlapovi, především námořníkovi a zvlášť, pokud je první důstojník nebo kapitán. V Pacifiku se proslýchá o velkém bílém ďáblovi, co rozsakroval španělské lodě, z nichž nezbylo nic, ani tříska, ani lidi, jen zbídačený kapitán s holým zadkem žebrající o trochu kořalky.

Owen Chase v podání Chrise Hemswortha

Takže máme polovinu filmu za sebou a konečně přišla na přetřes bílá velryba. Melvillův pověstný Moby Dick. Skutečný příběh lodi Essex se ale ubírá trochu jiným směrem. Je to příběh o pomstě, oboustranné. Člověka vůči zvířeti, konkrétně Owena za zničenou loď a zbídačenou posádku vůči velrybě, a zvířete vůči člověku. Jako by se ten bílý obr mstil za všechny své padlé souputníky v boji ve všech mořích na světě. Sleduje je, deptá, zabíjí.

Pak… se všechno točí především kolem smrti. Ačkoli na každé postavě vidíte tu nezdolnou vůli přežít v těch nejhorších podmínkách téměř bez vody a jídla, později už skutečně bez sladké vody a normálního jídla, smrt jim sedí za zády, kouká jim z očí. S každou další minutou z nich vůle přežít další den pomalu vyprchává. Přijdeme o reinkarnovanou a převléknutou vedoucí frakci Peaky Blinders – pana Joye a námořníka Caleba, přijdeme o další členy, protože nejde jen o tu touhu přežít za každou cenu, ale i o odvahu obětovat se pro dobro ostatních, zatímco doma nikdo netuší, co se děje, proč se Essex tak dlouho nevrací.

V srdci moře není dobrodružný film v pravém slova smyslu. První polovina možná, ale pak se zhoupne v drama o přežití, kde slabé povahy začnou vytahovat kapesníky. A proč ne? Postava Owena je prvoplánové kladná, kapitán mu hází klacky pod nohy, doma na něj čeká těhotná manželka, která už dávno stihla porodit, dobrovolně ho opustil nejlepší přítel pan Joy, jehož postava si zachovává určité tajemství v podobě zaryté abstinence (možná napadlo jen mě, proč tak urputně odmítá pití…) a snaží se pro své muže udělat vše, aby přežili… Kdo by Owenovi nedržel palce? Ovšem najdou se tací, kteří pasáži ve člunech přiřknou prvoplánovou hru na city. Za sebe ale můžu říct, že i když s tím počítáte, stejně vás to dostane. Kapitán Pollard zas tak jednoznačný není, až pokročilá stopáž ukáže jeho pravé jádro.

Snímek V srdci moře v sobě skrývá určitou syrovost. Záběry získávání velrybího oleje, způsob lovení velryb, život námořníků i samotný způsob přežívání… vše je syrové, snaží se jít v podstatě na dřeň a ukázat to v reálných barvách, ačkoli život námořníků byl nejspíš ještě o třídu horší, než jak tvůrci předvedli.

Za sebe můžu říct – drsné, ale krásné! V srdci moře stojí za vaše dvě a půl hodiny času, stálo i za ten devíti měsíční odklad a co víc – má nádhernou hudbu!

Moje hodnocení: 95 %

Zdroje obrázků a informací: csfd.cz, imbd.com, youtube.com, tumblr.com, news.discovery.com, irishnews.com, craveonline.com, wallpapershome.com, look.co.uk, deadline.com, filmgamesetc.com