středa 25. listopadu 2015

Filmová recenze: SPECTRE

V pořadí již 24. Bondovka SPECTRE je už nějakou dobu v kině a samozřejmě, že už se počítá s dvacátou pátou a fanoušci nejspíš horlivě přemýšlejí, o čem bude. Nicméně SPECTRE… Bezmála dvou a půlhodinová podívaná, kterou Bond tak trochu vyháněl do extrému. Nové postavy, snaha dát těm původním víc prostoru… ale pěkně od začátku.

Otevírací úvodní scéna nás přivede do Mexico City na Festival mrtvých. Náměstí, ulice plné posmrtných masek, úžasných kostýmů od černobílých variací přes barevné, a mezi nimi všemi se nám někde prochází James Bond, jak jinak než v podání Daniela Craiga. Jakmile se k němu dostaneme, kamera provází každý jeho krok, takže scéna působí velice plynule, jako kdyby ji někdo točil na jeden zátah. Bond odhodí masku, odněkud zázračně vytáhne bouchačku a jde na svého prvního protivníka, kterému před smrtí stáhne z ruky prsten se symbolem chobotničky utajené organizace SPECTRE.

Ralph Fiennes jako nový M
Zpátky do Londýna, pan M se rádoby zlobí, ovšem Ralph Fiennes (bohužel už to není tan Amon ze Schindlerova seznamu, ani Anglický pacient, spíše ten Voldemort) ve svém pokročilejším věku, řídnoucími vlasy, strejcovskou chůzí a především nebývale špatnými zuby, přičemž ve mně jeho ušišlanější mluva vzbuzovala dojem, že má čerstvě nasazenou protézu, nedokáže vzbudit tolik hrůzy v divákovi, natož aby se mu podařilo zastrašit Bonda. Takže si náš drahý Bond opět dělá, co chce. Dále ho čeká pan Q (Ben Whishaw – Skyfall, Parfém příběh vraha, London Spy). Vpraví mu do těla nanity, tzv. chytrou krev, aby ho mohl najít kdekoli na světě a odkudkoliv. Ovšem ani ne do půl hodiny potřebuje Bond opět zmizet na pohřeb mrtvého záporáka z Mexika. Nemohla jsem si pomoct, ale některé části mi opravdu silně připomínaly legendární francouzskou komedii s Belmondem – Muž z Acapulca. Příjezd za panem Q byl jednoduše ve stylu – Bob Saint-Clark? To je to tak zlé?! Bob Saint-Clark je v Bagdádu.“

Monica Bellucci a Daniel Craig

Řím… vidíme týl hlavního padoucha, jehož totožnost divák stejně zná od samého začátku, pokud si kdekoli přečte obsazení nebo krátkou anotaci, takže nebudu chodit kolem horké kaše a hrát si na tajemný hrad v Karpatech. Takže vidíme týl Christophera Waltze (talentovaného Rakušana s výhradně zápornými postavami na svém kontě – Hanební pancharti, Voda pro slony, Big Eyes, Nespoutaný Django). Mimo jiné představí se Craigova oblíbená první bondgirl Monica Bellucci. Černá vdova, která se ráda svlékne na počkání. Ačkoli ji kdekdo velebí, jak je nádherná, úchvatná a rozhodně nevypadá na padesátnici, nemůžu s tím zkrátka souhlasit. Zblízka je stárnoucí rašple plná vrásek zakytovaných tunou bezesporu kvalitního make-upu a co hůř, jistě je prošpikovaná spoustou plastik a nějakého toho botoxu. Je mi líto, Monico, ale byla jsi rušivý, špatně hrající element, nicméně pro Bonda neocenitelná studnice informací. Tady se dostávám k druhé podobnosti s Mužem z Acapulca.

„Ariana: „Tak snad ten koňak…“
Bob Saint-Clark přestane míchat pití a odhodí ho vzteky na zem: „Ne! Budeme se milovat!““

Lea Seydoux

V Římě konečně dojde na nějakou tu honičku v autě, kromě pár úsměvných momentek zahrnuje i spoustou roztřískaného plechu, boulí, modřin a pěkně zvednutý tlak pana Q, což předvede o chvíli později v rakouských Alpách. Tady konečně přichází na scénu druhá, hlavní, bondgirl Madeleine Swan (Lea Seydoux – Mission Impossible Ghost Protocol, Kráska a zvíře, Život Adele, Půlnoc v Paříži). Na pořad dne přijde i honička auta versus letadlo. Těžko říct, jestli valit vinu na tvůrce, anebo zkrátka jen říct, že Craig, potažmo Bond, to tady vykroutil do extrému. Jeho pilotování letadla připomíná poslední scénu z parodie Žhavé výstřely.

„Topper Žoužel, houžev, ježek. Dovolte mi přistát. Musíte mě navést ručně, jsem poškozený.

"Padák": Dobře, Toppere, tak do toho.

Topper: Nefunguje podvozek.

"Padák": Dobrý.
Topper: Ani radar.
"Padák": Tak trošku přidej.
Topper: Došlo palivo.
"Padák": Srovnej se.
Topper: Urvalo se křídlo.
"Padák": To bude dobrý.
Topper: Druhý křídlo taky.
"Padák" : Dobře Toppere, klesej.
Topper: Klesám!

Není žádným tajemstvím, že se Bond se svou Madeleine přesune z Alp za teplem do Tangeru v Maroku – pomalu ale jistě se stávající klišé akčních filmů s tajnými agenty. Přestoupíme na vlak, podíváme se za padouchem a vrátíme se pro velký úspěch domů do Londýna, kde se odehraje poslední půlhodinka.

Christopher Waltz

Aby v těch písmenkách byl ale jó veliký zmatek, přibyl ještě pan C (scénárista se zřejmě krmil písmenkovou polévkou, když vymýšlel přezdívky…). Pan M, pan Q, proti panu C. Začíná to znít jako souřadnice tahů na šachovnici. Nicméně fanoušci seriálu Sherlock zajásají, protože pana C nehraje nikdo jiný, než jeho úhlavní nepřítel MoriartyAndrew Scott.

Bond se ve SPECTRU vrací do minulosti, jak z hlediska práce, tak i myšlenkově. Narážím stejně jako on na jeho dětství. Kdo však nad filmy v průběhu promítání přemýšlí, dojde mu to v polovině, protože přesně tam to docvaklo i mně. Dá se říct, že v podstatě plní poslední přání zesnulé paní M.
Quartermaster dostává víc prostoru než v předchozím Skyfall. Jako ajťáček, cítící se jako ryba ve vodě na síti mezi binárními kódy a algoritmy, se v terénu logicky projevuje jako zakřiknutý troubelín, ale k jeho postavě i vzhledu to prostě sedí. Kombinace Q a Bond funguje na jedničku, jsou nebývale vtipní a střílí mezi sebou povedené repliky. O panu M i baziliščím panu C jsem se již zmínila, takže nezbývá nic jiného než se přesunout k hodnocení.

na závěr Ben Whishaw alias Q

SPECTRE nenudí, ačkoli je o chlup horší než Skyfall, ale o tunu lepší než Quantum of Solace, titulky k původní skladbě jsou více než povedené, a kdo ještě váhá nad tím, jestli je ta skladba dobrá a líbí se mu či nikoli, dojde nakonec k závěru, že je na ní cosi krásného a zároveň ho některé pasáže trochu vytáčí, asi jako s celou novou 24. bondovkou – craigovkou. Říkám to tak záměrně, protože všechny Craigovy filmy spolu souvisí. SPECTRE je konec i začátek. A opravdu stojí za to.

Moje hodnocení: 85 %

Zdroje obrázků a informací: csfd.cz, imdb.com, youtube.com, kfilmu.net, quaysnews.net, filmserver.cz, dailymail.co.uk, screenart.com, tumblr.com, forbes.com, abeldanger.net, popsugar.com