středa 11. listopadu 2015

Filmová recenze: GRANDHOTEL BUDAPEŠŤ

Grandhotel Budapešť, podivuhodná komedie z režisérské i scénáristické dílny Wese Andersona (Až vyjde měsíc, Život pod vodou, Fantastický pan Lišák), měla sice premiéru už loňské jaro (14.3.2014), nicméně znovu se nám dostala do podvědomí díky Oscarům, z nichž si Grandhotel Budapešť odnesl hned čtyři sošky.

spisovatel Jude Law
V hlavní roli se představil Ralph Fiennes jako pan Gustav, jeden z nejproslulejších hoteliérů, který velice rád promlouvá v dlouhých květnatých souvětích s bolestně upřímnou tečkou (ale i tak zní jako lichotka). Gustav ve svých službách klade důraz na detail, snaží se plnit přání všech svých zákazníků ještě dříve, než jim dojde, že o něco takového stojí. Svým způsobem zbožňuje všechny své zákazníky, ovšem nejvíce tíhne k více než přestárlým dámám, pro něž je ochotný se i rozkrájet – zejména během jistých fyzických aktivit bez oblečení (ano, skutečně myslím to, co vás právě napadlo a nejednoho diváka ta představa zaskočí, jelikož se mu ta představa okamžitě zhmotní před očima). Jednou z mnoha vrásčitých dam nad hrobem je i Madame D. (Tilda SwintonConstantine, Přežijí jen milenci, Podivuhodný případ Benjamina Buttona, Letopisy Narnie), která Gustava miluje natolik, že mu po své smrt odkáže nedocenitelný obraz „Chlapec s jablkem“.

Ale abych začala pěkně popořadě, trochu se vrátím. Grandhotel Budapešť přežil desetiletí, změnil se a zchátral, takže z růžové velkolepé budovy připomínající atrapu zákusku – mimo jiné téměř všechno v hotelu připomíná slaďoučký a nadýchaný dezert – se stane ztrátová chátrající budova, kde se jistý mladý spisovatel (Jude LawSherlock Holmes), sejde s Moustafou – majitelem hotelu, který vyhoví autorově zvědavosti a poví mu svůj příběh.

říkala jsem to - vše jako zákusek
Zero Moustafa (Tony Revolori The Perfect Game, Shameless, Vincentův svět) totiž nastoupil do Grandhotelu Budapešť jako mladý poslíček, který jako věrné psisko následoval pana Gustava, plnil jeho pokyny, řídil se jeho radami a zkrátka mu sekundoval ve všech chvílích jejich společného osudu. A zpět k obrazu Chlapce s jablkem, protože právě tento objekt rozpoutá Gustavovo a Moustafovo neuvěřitelné dobrodružství protkané různorodými situacemi, které mají jedno společné – absurditu.

Jednotlivé scény jsou svým způsobem vyhnány na hranici extrému a absurdity, nicméně jsou svou lehkostí a nadneseností příjemné, komické a vkusné, i přes výše zmíněné děsivé představy s obstarožními dámami či řádku sprostých slov, bez kterých se dnes žádný film neobejde. Ale zas tak drsné sprosťárny to taky nejsou, takže no stress :).

Saroise Ronan (vpravo) v roli Agáty a vlevo postava Zera Mustavy
Grandhotel Budapešť je barevná podívaná pro oko, lehká a vtipná pro ducha. Dějová linka působí při detailnějším popisování složitě, přesto je až zarážejícím způsobem jednoduchá. Dá se říct, že se tam toho tak moc neděje, ale film uběhne jako voda a než se nadějete, před očima vám běží titulky. Takže takové lázně pro unavenou lidskou mentalitu.

Adrian Brody
Mimo barevnou hru fantazie připomínající nadýchaný zákusek plný pastelových barev a marcipán, láká na velká jména. Ve vedlejších rolích se objeví Adrian Brody (Pianista) jako chamtivý dědic po stařence, Edward Norton ve velitelské uniformě, Bill Murray (Památkáři, A co Bob?) jakožto kolega hoteliér, Saoirse Ronan (Hostitel, Pevné pouto) představující nevinnou milou pekařku Agátu, Owen Wilson, Léa Seydoux či Bob Balaban (Památkáři).

Grandhotel Budapešť stojí za zhlédnutí a věřte nám, nebudete se nudit. Překvapí, pobaví svým absurdně extrémním humorem! Jen do toho :)
všichni zúčastnění, v celé své kráse...

Moje hodnocení: 89 %