čtvrtek 15. října 2015

Filmová recenze: PURPUROVÝ VRCH

Střež se Purpurového vrchu! - říká děsivý přízrak malé holčičce Edith, která po smrti své matky začne vídat duchy. Ale nemusíme se tohoto Vrchu střežit, protože zase tak strašný a šílený není.
Režisér Guillermo del Toro se rozhodl, že divákovi předloží scenerickou podívanou z viktoriánské doby a honosně to zařadil do škatulky horor.

O FILMU:

Purpurový vrch - Crimson Peak - nás uvádí do začátku 20.století, konkrétně do roku 1901. Mladé Edith Cushingové (Mia Wasikowska - Alenka v říši divů, Země bez zákona, Jana Eyrová, Paní Bovaryová) je dvacet čtyři let a vypořádává se se svým "darem" vidět duchy literární tvorbou. U nakladatele však narazí, přeje si něco jiného, více zamilovaného a ne duchařského, ovšem sira Thomase Sharpa (Tom Hiddleston - Thor, Thor Temný svět, Avengers, Coriolanus, Válečný kůň) tím nadchne. Šarmantní baronet na Edith udělá dojem a později ji pozve na ples. Ovšem náš okouzlující gentleman nepřijíždí do města kvůli zábavě, nýbrž kvůli práci. Thomas Sharp je těžař jílu a od Edithina otce žádá investici, kterou však nedostane. Stejně tak místo Edithiny ruky dostane od starého Cushinga dost razantně najevo, aby se odporoučel.

Protože se ale film jmenuje Purpurový vrch a ne "Na plese u Jane Austenové", starý Cushing zkrátka nevydrží ani do švestek, takže se Edith po jeho pohřbu směle provdá za Thomase Sharpa. Po sňatku si svou novou ženu odváží na panství, kterému se Edith měla podle proroctví mrtvolného přízraku z dětství vyhnout. Ovšem, že se jedná o TEN! Purpurový vrch, se dozví příliš pozdě. Thomas totiž v domě nežije sám, ale se podivně tajemnou sestrou Lucille (Jessica Chastain - Marťan, Interstellar, Země bez zákona, 30 minut po půlnoci) a několika duchy zemřelých, které Edith pronásledují.

Tak... a tady skončím, ačkoli mám takový dojem, že zbytek zápletky si domyslíte sami, jelikož je bohužel dost dobře čitelná, nicméně dojdu k tomu v samotném hodnocení...

O POSTAVÁCH:

Mia Wasikowska - Edith Cushingová
Edith Cushingová, coby Mia Wasikowska, představuje klasickou, mladičkou dívku v nesnázích, opuštěného sirotka, kterému nezbude už nikdo jiný, než její nový manžel. Ačkoli se snaží působit silně naivně a křehce, jako porcelánová panenka, ve výsledku tomu tak není. Nejprve nám představí svou "ach, och" stránku, později, když se film blíží k titulkům, ukáže, že má vlastně nadpřirozenou schopnosti necítit bolest asi jako Terminátor, protože jinak nechápu, jak by mohla skákat a běhat s přeraženou nohou, kterou jí těsně před tím čerstvě srovnal její přítel a lékař Alan (Charlie Hunnman). Ostatně Alan zřejmě také prošel jakousi zvláštní transformací v nadčlověka s nekonečným a nevyčerpatelným krevním řečištěm (trochu tím spoileruji, ale je to taková do očí bijící medicínská hloupost, na kterou člověk nemusí být kdovíjaký lumen v oblasti medicíny, stačí jen vědět, kde máte v těle jaké orgány).

Tom Hiddleston - Thomas Sharp
Sir Thomas Sharp... Ach, kde začít? Už od prvního okamžiku, kdy se objeví na plátně, udělá dojem, takže není divu, že se do něj Edith zbláznila. Ačkoli Hiddleston není prvoplánový krasavec, má v sobě punc gentlemana, který z něj čiší na sto honů. A když se pak usměje, ukáže nekonečnou řadu bílých zubů a cosi se mu zaleskne v těch bleděmodrých očích... tak to je konec. Že mu jde namlouvání slečen dobře, je jasné na první pohled, takže mu tudíž ani nedělá problém na ně hrát všelijaké habaďůry. Thomas je v podstatě proměnlivý hrdina. Na začátku se jeví jako nejdokonalejší partie pod sluncem, později sklouzne do vypočítavého hajzla, podvodníka, načež se ukáže, že v jádru zase tak špatný není (asi jako celý Purpurový vrch), takže se později přistihnete se sevřenými palci a jakýmsi adaptovaným pocitem: "Musíš, Karle, musíš!" Tom se Thomase ujal skvěle, věříte mu, baštíte mu ty jeho repliky i s navijákem.

Lucille Sharpová - Jessica Chastain
Ovšem co dělá Purpurový vrch Purpurovým vrchem, je však Lucille Sharpová. Od začátku je na ní něco divného. Na plese u klavírního křídla sedí strnule se staženým výrazem, jako by ji uvnitř něco neskutečně bolelo. Když s někým mluví, usadí se jí v očích jakési opovržení všemi a vším. Jakmile se přesuneme do viktoriánského domu, ukáže se jako majetnická hysterka s tunou chladnokrevného cynismu navrch jako bonus. Zhrzená a zvrácená. Má spoustu stránek, vrstev jako dort, které se odhalují postupně, což rozhodně neplatí u děje...

HODNOCENÍ:

Abych nezapomněla na našeho lékaře Alana... v příběhu neruší a objeví se na plátně v prolukách mezi temným viktoriánským domem na podloží z rudého jílu, jenže se ze zvláštních důvodů rozpouští. Takže ne, milí diváci, to, co tam všude teče nejsou hektolitry husté krve, ale barevné, jílovité blátíčko. Ovšem dělá dobrý efekt.

Purpurový vrch se snaží být klasickým hororem, opuštěné panství daleko od města, pochmurné počasí - podzim, zima, mladá nevinná a naivní dívka s manželem, který vlastně není tím, za koho se vydává, starý rozvrzaný a chátrající dům připomínající Adamsovu rodinu šmrncnutou Domem hrůzy, v jehož chodbách se prohání krvavé přízraky.

Jenže zase tak klasický horor to není, spíše thriller v líbivém prostředí, protože Guillermo se snažil o to, aby každý záběr působil naoko, což se mu povedlo na jedničku. Každá scéna je totiž co do vizuální stránky nádherná, až mrazivá. Vyhrál si s detaily prostředí, ovšem ve scénáři se na ně z vysoka..

Charlie Hunnman, jako doktor Alan
Děj je předvídatelný ještě dřív, než vejdete do kina. Já vím, je těžké něco točit pro lidi a ještě těžší natočit v dnešní době něco, co vás usadí do židle, překvapí a vezme vám to vítr z plachet, protože všechno už někde bylo a svým způsobem vykrádáme všichni všechno, i sami sebe. Ovšem člověk, který moc nečte nebo se tolik nedívá na filmy, si toho nevšimne a bude překvapen. Čtenář a milovník filmů už předem ví, má nějaké očekávání, které se bohužel v průběhu filmu i realizuje.

Nicméně v literatuře pro takový kousek existuje moc hezký výraz - gotický román. Mezi filmy je právě Purpurový vrch takovým gotickým románem, ačkoli se odehrává ve viktoriánské době (což je svým způsobem naprosto vedlejší, ovšem hraje to do karet prostředí, kostýmům a výpravě), nicméně není to nic jiného než Květy z půdy v krvavé lázni o necelých sto let dříve.

Film rozhodně doporučuji těm, kteří s horory příliš nekamarádí, protože tohle vlastně ani není horor. Není se tam čeho bát, lekaček minimálně, nejvíc stejně vyděsí doprovodná hudba, anebo divák v kině, který se u toho začne v nestřeženou chvíli smát nahlas... Moc díky, pane, vás jsem se tam lekla nejvíc! :D

Moje hodnocení: 75 %

Zdroje obrázků a informací: csfd.cz, youtube.com, 411mania.com, dailymotion.com, legendary.com, dreadcentral.com, tumblr.com, moviehole.net, mytimes.com