čtvrtek 1. října 2015

Filmová recenze: MISSION IMPOSSIBLE: ROGUE NATION

Tahák léta 2015 - Mission Impossible: Rogue Nation, aneb česky Národ grázlů, je již pátá, rádoby nesplnitelná mise Toma Cruise, co by Ethana Hunta, tajného agenta pracujícího pro IMF, která už vlastně ani neexistuje (díky Ghost Protocolu).

O FILMU:

Trailer slibuje hory, doly, černý les v podobě tajemného Syndikátu stojícímu kdesi na pozadí. Syndikát chce převzít moc, ovšem oficiálně vlastně taky existovat nemá. Jenže k Ethanu Huntovi se v jednom londýnském zapadlém obchůdku s hudbou dostane informace přímo od Synadikátu. Existuje a hodlá o sobě dát vědět. Načež se Ethanovi předaná zpráva klasicky po pěti vteřinách zničí, tentokrát ve společnosti plynu, který uvede Ethana Hunta do limbu.

Tom Cruise - Ethan Hunt
Probere se ve sklepě, v útrobách Londýna a potkává tajemnou Ilsu (Rebecca Ferguson - Wallander, Bílá královna, Hercules). Na první pohled mrcha (pro někoho sexy, na můj vkus vypadala poněkud… usedle a dá se říct i předčasně přestárle, ačkoli jí je "jen" 31 let), nicméně pomohla Ethanovi ven.

Simon Pegg jako Benji
Na druhé straně ve Washingtonu se agent William Brandt (Jeremy RennerMission Impossible: Ghost Protocol, Avengers, Bourneův odkaz, Jeníček a Mařenka) snaží obhájit existenci IMF před komisí a ředitelem CIA (Alec Baldwin – Beetlejuice, Podnikavá dívka, Jasmíniny slzy, Pearl Harbour, Mercury), jenže bez povolení ministra (který zemřel v předchozím díle) nemůže říct ani slovo, takže veškeré operace IMF spadnou pod vedení CIA.

Alec Baldwin coby ředitel CIA a Jeremy Renner
Ethan Hunt se pohřešuje, ředitel CIA se ho snaží najít a William BrandtBenjim (Simon Pegg - Ghost Protocol, Star Trek: Do temnoty, U Konce světa, Mission Impossible 3, Star Trek, Jednotka příliš rychlého nasazení) se ho snaží krýt. Ethan však Benjiho nenápadně kontaktuje. Mají se sejít ve Vídni. Tady se nám opět vrací Ilsa a tajemná tvář „neexistujícího“ Syndikátu.

Rebecca Ferguson - agentka Ilsa
POSTAVY:

Co bylo dál, na to se budete muset podívat. Nicméně, kdo zná Toma Cruise a sérii Mission Impossible od prvního dílu, ví, že jejich kvalita stoupala, adrenalin rostl a Tom si neustále zvyšoval laťku, co do kvality, provedení, tak i do „kaskadérských kousků“, které prováděl na vlastní kůži. Jenže vrchol se zastavil u Ghost Protocolu. První záběr Rogue Nation nám ukáže Toma Cruise po (ne zrovna dobře provedených) plastikách ve svém, prozatím nejšílenějším, kousku. Šplhání po vzlétajícím vojenském letadle – což nám dávno prozradil v traileru, takže největší trhák máme za sebou ještě před zhlédnutím filmu.

Ving Rhames a Jeremy Renner coby agent William Brandt
Celý pátý díl impossible série staví na osnově Ghost Protocolu. Povolává starý tým s ženskou obměnou, ke které si za celou – poněkud přestřelenou – stopáž nevytvoříte nijak výrazný vztah. Na tom by ale nebylo nic zlého, je dobré, že se vrací k osvědčeným agentům, nicméně větší prostor měl dostat agent William Brandt, ale dostalo se nám víc ajťáka Benjiho. Ethan udělal z ouřady Brandta agenta, a z agenta zpátky ouřadu, který sedí na zadku ve Washingtonu. William však celý film zachraňuje, seč může, svým sušším humorem a panickým chováním. Kdykoli jde totiž do tuhého, začne panikařit, což mezi akční scény vnáší prvky vkusného humoru, který funguje a baví (aspoň u mě).

HODNOCENÍ:

Průběh filmu sází na neotřelá místa – vídeňská opera, hypermoderní elektrárna v marocké Casablance (natáčené v Tangeru). Jenže je tady ta Ghost Protocol osnova. První půl hodina se odehrává v moderním světě, nejlépe někde v Evropě, a pak se přesuneme do exotického orientu Arabů, pouště a velbloudů. Je fuk, jestli je to Dubaj v Emirátech, nebo Casablanca v Maroku, postup je stejný a jak se říká, opakovaný vtip už není vtipem. Následuje akční scéna nápadně připomínající honičku v písečné bouři v Dubaji, načež skončíme v zapadlém, opuštěném a chátrajícím motelu, stejně jako v Ghost Protocolu, kde se celý tým opět pohádá.

Jedna akční scéna střídá druhou s drobnými, vtipnými prolukami ve stylu: Co se děje u Brandta… Ovšem i tak celé páté pokračování po brilantním Ghost Protocolu prostě drhne. Jediný, kdo funguje – ovšem prostoru pro to měl velice málo, snad dokonce méně, než v předchozím díle – je Jeremy Renner. Tom Cruise i Ethan Hunt by měli vědět, kdy je nejlepší čas odejít ze scény a schovat se na pozadí. Ať Tom sedí na pozici scénáristy, producenta, cokoli dalšího, ovšem do hlavní role už by se cpát neměl. Trochu soudnosti, Tomíku, trochu té soudnosti. To tělo už totiž vážně není, co bývalo a ta těžkopádnost Národu grázlů je zkrátka moc patrná. Ethan by se měl příště stáhnout na pozadí do pozice poradce, technické i morální podpory, aby správně nasměroval Brandta se sklony k panikaření v nejméně vhodných situacích, popřípadě zasáhl za pět minut dvanáct, pokud mu jde o připsání další nemožné mise na své konto.

Ačkoli se Tom Cruise snažil sebevíc, nevymámí ze mě víc jak 75% a bůh ví, že bych tomu ráda dala víc. Jenže mě tentokrát svým způsobem zklamal. Mission Impossible se bezpochyby řadí ke skvělým akčním sériím (i když původní seriál byl tuuuuuze naivní! J ), ale svůj vrchol už podle mě zažila – a to u Ghost Protocol. Dokud Tom Cruise neupřednostní mladší náhradu, obávám se, že kvalita zase bude postupně klesat.

Zdroje obrázků a informací: csfd.cz, imdb.com, youtube.com, giphy.com, tumblr.com, truyenhinh.fpt.vn, schmoesknow.com, gq-magazine.co.uk,