čtvrtek 10. září 2015

Filmová recenze: PEAKY BLINDERS

Jelikož jsem slíbila každý čtvrtek nějakou tu recenzi, tak se činím. Nejprve jsem myslela, že si seriál Peaky Blinders nechám na později, ale jaksi jsem změnila názor i svůj redakční plán.
Peaky Blinders je další dobový kousek z britské televizní továrny BBC, ovšem tentokrát ne z tak dávné historie. Peaky Blinders, s přízviskem Gang z Birminghamu, je zasazen do dvacátých let minulého století krátce po první světové válce, na což naráží první ze dvou sérií po šesti dílech.

Něco málo o ději:

Na začátku (bylo slovo nebo světlo… ne, dělám si srandu) se hned v úvodu představí hlavní postava Tommyho Shelbyho (Cillian MurphySnídaně na Plutu, Počátek, Batman, Sunshine a aktuálně budoucí Josef Gabčík v operaci Anthropoid), jednoho ze čtyř bratrů (nejstarší Arthur, Tommy, John a nejmladší Finn, a málem bych zapomněla na sestru Adu) rodiny Shelbyů. Hodlá podvádět v dostizích a přijít si na pěkné peníze, což je ostatně jejich hlavní podnik – nelegální bookmakeři. Vše se samozřejmě pojí s policejní korupcí, aby toho nebylo málo, začne se do všeho zaplétat i IRA a nenechavý policejní inspektor Campbell (Sam Neil – Jurský park, anebo další záporák kardinál Woolsey v Tudorovcích). Netají se s tím, že chce rodinný klan dostat, především Tommyho a rozhodně jde za svým cílem vskutku mazaně.

Tommy Shelby se sestrou Adou na pohřbu
Ve stejnou chvíli se na scéně objevuje i jedna z mála žen – tajemná Grace (Annabelle Wallisopět Tudorovci, hororový snímek Annabelle), která o sobě tvrdí pokaždé něco jiného, nicméně si získá Tommyho pozornost už jen proto, že se stala barmankou v jeho hospodě. A jak se říká, kam čert nemůže, dosadí ženskou, a v tomto případě to platí hned dvojnásob.

V první šestidílné sérii se bude celý děj točit kolem konkurenčního padoucha v oblasti dostihů Billyho Kimbera, Tommyho snahy zlegalizovat své dostihové podvody a jedné bedny, jejíž kompromitující obsah zasahuje až do vysoké politiky. Druhá řada pak představuje nové grázly, tentokrát však z Londýna – slizkého Sabiniho a totálně vyšinutého, chrťáckého Žida Alfieho Solomonse (Tom HardyDítě číslo 44, Šílený Max Zběsilá cesta, Počátek, Země bez zákona) se svou ilegální palírnou alkoholu v zapadnutých sklepích Camden Townu.
Grace (Annabelle Wallis) na dostizích v Epsomu
Postavy:

Začneme od nejstaršího. Arthur Shelby (Paul Anderson – Vášeň, Sherlock Holmes Hra stínů, Legendy zločinu) je pěkný blázen, který nedovede udržet kalhoty nahoře a prožene všechno, co má dvě nohy a sukni. Jak sám řekl, někdy si připadá jako utržený náklad na lodi plující po rozbouřeném moři. Přesně tak se i chová, šňupe povzbuzující přípravky pro dostihové koně, prolévá se alkoholem, trpí nezvladatelnými výbuchy vzteku a ani se neumí oběsit. Nicméně způsob jeho vyšinutí je vtipný, neskutečně baví a oživuje ponurnou scénu. Tommy Shelby – poloviční cikán s velikýma modrýma očima. Paradox monstrózních rozměrů, ale co na tom záleží. Říkají mu cikánský král, naráží na jeho původ i minulost, jemu to však nevadí. Tommymu totiž svým způsobem na první pohled nevadí nic, protože si v jakkoli vypjaté a bezvýchodné situaci dokáže zachovat vážnou tvář a vyrovnaný hlas (kdo zná Cillianovy filmy s dabingem, bude hodně překvapen jeho originálním hlasem). Nicméně i Tommy má svou minulost, První světová válka se na něm podepsala jako na všech, kteří vytrpěli těžké boje ve stísněných zákopech. Přesto se postavil do čela rodinného gangu Blinderů, ovšem ne vždycky se shodne s opravdu důležitou ženou celého seriálu – tetičkou Polly (Helen McCrory – Casanova, Skyfall). V době války a absence mužského elementu musela řídit rodinný podnik, takže se na poli podvodů celkem vyzná a rozhodně má do toho co mluvit.

Arthur Shelby (vlevo) u Alfieho Solomonse ve sklepě (vpravo)

Nebudu zase do detailů rozpitvávat každou postavu, protože bych nebyla nikdy hotová. Ambiciózní Campbell jde přes mrtvoly, Grace se tváří, že neumí do pěti počítat, ale i jí je dost, Alfie Solomons je naprosto vyšinutý magor, od kterého nevíte, co máte čekat, další famme fatal lady May Carletonová v podání Hardyho manželky Charlotte Riley (krapítko rodinný podnik, jak se zdá), stejně jako ostatní ženské se ve druhé sérii jaksi pomátne a naprosto ztratí hlavu pro Tommyho Shelbyho. Aby ne, mezi slepými jednookými králem, při pohledu na zbytek je logické, že všechny ženské prahnou po Tommym. Plus téměř každý v seriálu má nějakého toho kostlivce ve skříni, pro větší srandu, a v průběhu dvanácti dílů je trochu provětrají na světle.

Žádná z postav není plochá, nepohybuje se po povrchu, ale jde do hloubky a promlouvá k divákovi, což je dobře, protože si ke každé z nich vytvoříte nějaký vztah. Buď si je oblíbíte, nebo nenávidíte, přejete jim štěstí nebo smrt.
tetička Polly

Fikce versus skutečnost:

Gang Peaky Blinders v Birminghamu skutečně existoval. Jeho působnost se datuje od konce 19. století až do dvacátých let 20. století, přičemž po válce zaznamenaly největší úspěchy. Nicméně rodinný klan se nejmenoval Shelby, jako v seriálu. Totéž platí i s "podobou" reálných členů s hereckými představiteli. Režisér Steven Knight zvolil fiktivní jména reálné události, o níž se začínal zajímat z jednoho prostého důvodu. Jeden z jeho předků totiž do gangu patřil. Nicméně Peaky Blinders nebyli v Birminghamu jediní (jedni z prvních byli například Cheapside Sloggers). V té době se rozmáhali pouliční skupinky, jakési subkultury tehdejší poválečné doby s vlastními pravidly a překvapivě i módou. Gang Blinderů se vyznačoval typickými účesy, muži si vlasy po stranách hlavy vyholovali a nechávali si pouze vrchní část (ostatně posledních pár let je tenhle styl opět v módě). Oblékaly se do vlněných obleků se zvonovými kalhoty, kšandami a čepic s krátkým tvrdým kšiltem. Odtud jméno peaky, tak se totiž označoval štítek čepic, do nichž si pro obranu zašívali žiletky. Ovšem dá se brát v potaz i varianta, že přízvisko peaky pochází od pojmenování pro cikánské žiletky – a v seriálu narážíme na spojení s cikány, takže pak záleží čistě na nás, k jaké možnosti se přikloníme. Slovíčko blinders vychází z použití těch zašitých žiletek. Dobře se s nimi totiž oslepovali protivníci.

Co se týkalo přítelkyň členů gangu, daly se snadno rozlišit pro svůj charakteristický styl. Nosily okázalé perlové šperky, rovnou ofinu nosily zastřiženou kolem celého čela a sahala téměř do očí (třeba jejich sestra Ada) a kolem krku si uvazovaly hedvábné šátečky a kapesníčky v křiklavých barvách - nejlépe je to vidět na tetičce Polly. Údajně se však ke svým drahým polovičkám moc vzorně nechovali. Měli dovoleno je uhodit nebo štípat kdykoli s nimi vyšli ven a pokud se některá z nich odvážila mluvit s jiným mužem, neváhali je dokonce nakopat.

The Garrison v Birmignamu, čtvrť Small Heath
Gang se pohyboval v Birminghamu především ve čtvrti Small Heath. Letos jsem měla možnost se tam podívat a opravdu, je to díra. I po těch letech je znát, že se jedná o chudinskou zaostalejší čtvrť milionového města, které snad odjakživa bylo centrem průmyslu. Těžilo se tam, spaloval uhelný prach, kalila ocel a vše se po říčních kanálech přepravovalo dál.

P.S. Seriálová hospoda Blinderů The Garrison, se nachází právě v Birminghamu ve čtvrti Small Heath a letos byla vydražena v aukci za 135 tisíc liber.

Hodnocení:

Tom Hardy jako Alfie Solomons
Peaky Blinders jsou i přes své temné dějové stránky žiletkových a pěstních soubojů osvěžením mezi těmi všemi hloupostmi pro puberťáky a nepřeberným množstvím stejných kriminálek. Rozhodně stojí za vyzdvihnutí hned několik věcí, kromě výborných hereckých výkonů. Za prvé zpracování jako takové. Tvůrci si pohrávají s kontrastem, což v šedočerném prostředí uhelného prachu není tak těžké, nicméně hodně působivé, když se na obrazovce nečekaně objeví jasně rudá barva. Hra s vizuálními prvky na tom baví nejspíš nejen mě. Za druhé - hudba. Opravdu velké plus a oba palce nahoru, protože někdo si dal opravdu záležet a pečlivě zkombinoval moderní skladby s tehdejší dobou. V některých filmech nebo seriálech to ruší, tady je takový střet přínosem a dokonale tím podtrhuje dějovou linku a atmosféru. Nakonec děj samotný. Dvacátá léta dvacátého století byla temná a celkově stála za velké kulový, protože stará impéria se rozpadla, přicházely velké změny v politice i kultuře, ekonomika mířila ke dnu, až vyvrcholila ve Velkou hospodářskou krizi a černý čtvrtek. Muži se z První světové války vraceli zlomení, deprimovaní a především nějakým způsobem poznamenaní. Neměli práci, horkotěžko rozdýchávali rostoucí ženskou emancipaci a spousta dalších prvků. Problémy s komunismem, IRou, potažmo i s Winstonem Churchilem. Mohla bych pokračovat dál, ale jednodušší je, podívat se na Peaky Blinders.
Tommy Shelby a inspektor Campbell

První dva díly teprve uvádí do děje, nejsou tak strhující jako zbytek seriálu, takže se nenechte odradit, protože byste jinak přišli o výtečný televizní zážitek. Vřele doporučuji, už jen proto, že ten Birminghamský pouliční dialekt fakt stojí za to :D

Mé hodnocení:
1. série – 85 %
2. série – 95 %