středa 23. září 2015

Filmová recenze: LEDOBOREC

„Na začátku byl řád určen vaším lístkem. První třída – ekonomická, a pak vyžírkové jako vy. Tenhle řád, tohle pořadí je nařízeno posvátným strojem: Všechny věci pochází ze stroje, všechny věci na svých místech, všichni cestující ve svých sekcích, veškerá voda a teplo, to vše pochází z posvátného stroje. A vše je na své pozice důkladně vybrané. Tak to je! A teď od začátku. Já patřím dopředu, vy patříte nakonec. Když noha nahrazuje hlavu, je překročena posvátná hranice. Znáte své místo! Zůstaňte na svém místě! Buďte botou!“

Masonová (Tilda Swinton)

Řekla Masonová v podání Tildy Swinton (zvláštní herečka, o níž spousta lidí poprvé smýšlí jako o čemsi mezi mužem a ženou, ale ujišťuji vás, že je skutečně ženou – mohli jste ji například vidět ve filmech Constantine, Podivuhodný případ Benjamina Buttona, Grandhotel Budapešť), čímž se jí zároveň povedlo shrnout podstatu Ledoborce (= Snowpiercer).

Postapokalyptický snímek je takový mezinárodní a nevyhraněný kosmopolitan. Korejský film podle francouzského komiksu s americkými a britskými herci natočený v Praze v Barrandovských ateliérech s českými komparzisty a kaskadéry. Jak už název napovídá, je tam zima. Část projevu Masonové zase naznačuje, že bez posvátného stroje bychom se mohli jít leda tak klouzat – a to doslova.

O FILMU:

Člověk neustále řeší globální oteplování, tání ledovců, tenčení ozónové vrstvy, takže aby tomu zabránil, vymyslí něco, aby lehce ochladil planetu a tím to globální oteplování zpomalil či snad dokonce zvrátil. Jenže člověk je bestie nerespektující přírodu, takže to přehnal a planetu nedopatřením úplně zmrazil. Naštěstí pan Wilford – o němž se většinu snímku jen mluví, nicméně ztvárnil ho Ed Harris (Appaloosa, Útěk ze Sibiře, Gone Baby Gone, Hodiny) – měl kdysi dost rozumu. Nechal spojit všechny kontinenty jednou obří železnicí, po níž jezdil plně samostatný obří vlak, kam na poslední chvíli nastoupila skupina vybraných lidí, kteří jsou teď posledními přeživšími na planetě pokryté ledem. Od teď je vlak jejich život, nic jiného neexistuje. Vlak, který pohání ten záhadný posvátný stroj. Bez stroje vlak nepojede a bez vlaku nebude život. Tak to je. Jenže nikdo z konce vlaku netuší, co se nachází vpředu a co tam najde.

Curtis alias Chris Evans

Curtis (Chris EvansCaptain America, Avengers, Cellular, Fantastická čtyřka) se veze vzadu mezi lůzou a už má všeho plné zuby. Chce poznat tajemného Wilforda osobně a zakroutit mu krkem za ten těžký, nuzný a v podstatě i zbytečný život v zadní sekci, zatímco zbytek vyvolených si válí šunky v luxusu. S pomocí Edgara (Jamie Bell) a starého nemohoucího Gilliama (John Hurt), který působí jako stařešina kmenu nebo šaman držící ochrannou ruku nad chudinou, plánuje povstání. Jenže k tomu, aby se dostali k Wilfordovi, musí projít celým vlakem. Ovšem jednotlivé vagony jsou zabezpečené dostatečně odolnými dveřmi, které odemkne pouze jejich tvůrce – Namgoong Minsoo (Kang-ho Song).

Jamie Bell coby Edgar

O POSTAVÁCH:

„Víš, co na sobě nenávidím? Vím, jak chutnají lidi, a vím, že mimina chutnají nejlíp,“ řekl Curtis, který již sedmnáct let žil ve vlaku, takže zažil to, co by normální člověk nikdy zažít neměl. Ačkoli se od začátku jeví jako tvrďák bez emocí, kterého nerozhází vůbec nic a je ochoten zabíjet jako obyčejný stroj, je uvnitř rozlámaný na kousíčky. V podstatě nenávist vůči člověku bez tváře ho drží na nohou a při životě, stejně tak jako starost o všechny ostatní vzadu. Edgar je jeho chráněnec, jenže snímek není stavěn tak, aby všichni hlavní hrdinové ze zadní sekce dorazili do cíle, takže když Curtis ztratí Edgara, soustředí svou pozornost na mladičkého Greye (Luke PasqualinoTři Mušketýři, Borgiové, Skins). Němý chlapec, dorozumívající se pomocí mimiky a tetováním na svém těle, se do té doby staral o nemohoucího Gilliama. Třebaže na to Grey nevypadá, dokáže se dost dobře rvát a ještě lépe vrhat nože po nepřátelích z předních vagónů. Cestu k nim jim zpřístupňuje Namgoong, technik, bývalý vězeň a narkoman v jednom. Zdá se, že jeho mozek funguje už jen na drogách a zajímá se jen o drogy, ve skutečnosti je však mazanější, než si diváci i ostatní postavy myslí. Takže ať se zdá sebevíc sjetý a nápomocný, ve skutečnosti sleduje vlastní plány.

Gilliam (John Hurt) a Grey (Luke Pasqualino)

HODNOCENÍ:

Ledoborec není zrovna snadné sousto, protože je prostě strašně depresivní, ale má něco do sebe. Má myšlenku a nápad, který by se jednoho dne čistě teoreticky klidně mohl stát, ovšem konec celou vyvražďovací apokalypsu dokonale zazdí, i když… dává i určitou naději. Nelze tedy jednoznačně říct, jestli skončí dobře nebo špatně, o tom se každý divák musí rozhodnout sám. Rozhodně se nejedná o horor, ovšem někdy boj o přežití a zachování lidstva může někomu z nás horor připomínat a kdo ví, jak se jednoho dne v budoucnosti zachováme v podobné situaci my.

Stejně tak název Ledoborec může být dvousmyslný. Je to jméno vlaku, jehož lokomotiva si razí cestu skrze zmrzlé kusy skály, ledové příkrovy a sníh? Anebo metaforické označení pro Curtise, který vede revoluci z posledního vagonu do prvního jako ledoborec? Těžko říct, záleží na vkusu.

Celý film působí navíc ještě ke všemu klaustrofobicky. Všechno je stísněné ve vagonech, nahňácané na sebe v drtivé většině bez denního světla. Když už se však naskytne pohled ven, tak ajťáci odvedli pěknou digitální práci. Nicméně ve vlaku nic nechybí. Jak je ve filmu několikrát zmíněno, je to jeden obří uzavřený ekologický systém, který musí udržovat rovnováhu. Najdeme tam skleníky, akvária, saunu, bazén, silně dekadentní diskotéku, kadeřnictví, zubaře, krejčí… zkrátka cokoli by mohla rozmazlená smetánka vpředu potřebovat. Stejně ale musím říct, že mi tam něco chybí, jen jaksi nemůžu přijít na to, co.

vagon se školou (zleva) a Namoong s dcerou Yonou, Grey a Curtis (Chris Evans)

Na každý pád doporučuji. Ledoborec, chcete-li Snowpiercer, je snímek, který by se vidět měl, přinejmenším jednou za život ano. Vzhledem k tomu, že je drsný jako okolních mínus bůhvíkolik, to nejspíš někteří z vás ani víckrát nezvládnou.

Moje hodnocení: 70%

Zdroje obrázků a informací: csfd.cz. imdb.com, youtube.com, 2d1f.com, fandango.com, chemtrailsplanet.net, tumblr.com, horor-web.com, nypost.com, daileyreview.com.au