neděle 20. září 2015

Filmová recenze: HANEBNÝ PANCHARTI

Kdo by tom malém upozornění na úvodní skladbu „Django“ čekal, že se recenze bude týkat právě Nespoutaného Djanga, tak se mi můj záměr povedl a převezla jsem vás. Budu totiž psát o Hanebných panchartech. Většina lidí je dávno viděla, ale já teprve letos, přičemž pro mě ten film znamená spoustu prvotin. K nim ale dojdu v průběhu článku.

Režisérem je samozřejmě Quentin Tarantino, ví to kde kdo, nemá cenu tuhle skutečnost zdůrazňovat a vyjmenovávat celou jeho předchozí filmografii, nicméně kdyby se přece jen našel někdo, kdo tohoto šíleného tvůrce nezná – pak má na kontě ta bezduchá krvavá jatka Kill Bill a další bezduchost, kterou jsem nepobrala Pulp Fiction. Ale nepíšu to proto, abych snad pomlouvala jeho práci, proto jsem výše zmínila, že Hanební pancharti pro mě představují ty prvotiny. Na úvod chci tedy říct, že Hanební pancharti = Inglourious Basterds jsou vlastně prvním filmem, který se mi od Tarantina líbil, ba dokonce i bavil. Není to tak dávno, co jsem zde v článku o filmech napsala, že nenávidím jakýkoli film od Q. Tarantina, proto jsem se styděla veřejně přiznat k faktu, že se mi ten film prostě líbil.

Elit Roth alias Žid Baribal a Brad Pitt, jakožto Aldo Reiner

O FILMU:

Vše začíná kdesi na francouzském venkově dvacetiminutovým dialogem mezi mlékařem a příslušníkem SS Hansem Landou (Christopher WaltzNespoutaný Django, Big Eyes, Voda pro slony), kterému se přezdívá Lovec Židů. Samozřejmě u mlékaře nedělá nic jiného, než že hledá nějaké ty židy, které by mohl odpravit. Dvaceti minutová scéna vyústí v útěk jedné mladé Židovky, která v budoucnu způsobí obdivuhodně spletitý sled událostí.

Poté se přesouváme na vojenskou základnu k poručíkovi Aldo Reinemu (Brad PittInterview s upírem, Pán a paní Smithovi, Seznamnte se, Joe Black a spoustu dalších), který promlouvá k dalším sedmi vojákům o tom, jak nakopou nacistům zadek, přičemž každému mrtvému nacistovi uříznou z hlavy skalp. Většina vojáků jsou buďto američtí Židé a pár zaprodaných Němců, kteří místo loajalitě německé straně dali přednost surovému násilí vůči vlastním lidem – ty představují Wilhelm Wicki (Gedeon Burkhard známý jako Komisař Rex) a seržant Hugo Stiglitz (Til SchweigerTohle je válka, Klepání na nebeskou bránu). Hitler o nich samozřejmě ví a nejraději by se téhle partičky zbavil.

uprostřed Diane Kruger s nacisty kdesi ve sklepě ve Francii

Najednou se děj stočí k malému městskému kinu uprostřed Paříže, kde se mladá Francouzka (Mélanie Laurent) setká s německým vojákem Frederickem Zollerem (Daniel BrühlRivalové a nově natáčený film Zookeeper’s Wife, který se právě natáčí v Čechách). Snaha zaujmout mladou slečnu jaksi selhává, třebaže je hlavním hrdinou nového německého filmu o válečném hrdinovi. Ovšem jeho zájem o slečnu Mimieux neochladne – chce zařídit premiéru svého filmu právě v jejím kině, kam by dorazili největší „papaláši“ druhé světové války. A toho by se přece dalo využít… že?

Femme fatale Mimieux

O POSTAVÁCH:

Hans Landa = Christopher Waltz
Hans Landa – příslušník SS – představen Christopherem Waltzem. Původem a na první pohled vídeňský gentleman si poprvé zahrál v hollywoodském filmu, který jeho osobu a herecký talent raketově proslavil po celém světě relativně v pozdním věku za zenitem. Střihl si šílence s příjemnou tváří, kterého lze po prvních dojmech popsat jako „mírumilovného“ nacistu, který plynně hovoří německy, anglicky, francouzsky a… to se nechte překvapit. Zde nastupuje další prvotina. Němčinu prostě nesnáším, a naprosto souhlasím s výrokem jednoho mého kamaráda – „Nechápu, jak někdo může celý život mluvit německy, to je mi jich fakt líto“- ovšem tentokrát mi z Waltzových úst (nejenom jeho, přidal se k němu později i Michael Fassbender) připadala němčina poprvé snesitelná, nenásilná, ba dokonce svým způsobem i příjemná. Šílenec, který dokonale komplikoval plány všech zúčastněných, a v podstatě záleželo jen na něm, jestli vše vyjde tak, jak má či nikoli. Jak již bylo psáno, Waltz působí elegantně, skvěle se pohybující ve společnosti, ovšem pod jeho pokřiveným úsměvem se skrývá spousta temných stránek, což mu později vyneslo několik dalších rolí podobného ražení – viz Voda pro slony, kde si opět střihl vyšinutého, majetnického a veskrze žárlivého manžela se sklony k násilí a náhlými výbuchy vzteku.

Poručík Aldo Reiner alias Brad Pitt
Aldo Reiner – vůdce Hanebných panchartů – představen Bradem Pittem. Vlastně ho ani nepovažuji za herce, protože v něm zkrátka jaksi nevidím ten talent, osobně ho ani neřadím mezi sexy herce, které bych ve svých snech chtěla mít doma, ovšem náhoda tomu chtěla, aby Hanebný pancharti obsahovaly samé prvotiny, takže poprvé na mě Brad Pitt udělal dojem. Aldo je typický Američan, který o světě nemá zrovna velké ponětí, spoléhá především na angličtinu a mozek má z poloviny vyplněný pilinami a z druhé vojenskými regulemi. Přesto má jakousi logiku, pravidla, které do puntíku dodržuje a pokroucený smysl pro spravedlnost. Překvapivě jeho tupost není tak na škodu, jak by se zprvu mohlo zdát. Aldo má prostě víc štěstí než rozumu a je to sakra vidět.

Archie Hicox – příslušník britské armády – představen Michaelem Fassbenderem. Mnozí z vás by čekali nacistu, ale je tomu naopak. Nicméně je angažován do projektu, jehož cílem je odstranit významné představitele vysoké německé politiky. I on měl možnost zúročit fakt, že je rodilým Němcem, takže předvedl plynulou němčinu. Ačkoli to vypadá, že si ve filmu zahraje velkou část a významnou úlohu, musím vás předem upozornit a nejspíš i zklamat, že tomu tak není. Objeví se pouze ve dvacetiminutovém dialogu po boku Diane Kruger, která zde figuruje jako herečka Bridget von Hammersmark.

Michael Fassbender s Diane Kruger alias Archie Hicox a Bridget von Hammersmark

Daniel Bruhl coby Frederick Zoll
Samozřejmě postav je zde mnohem, mnohem víc, vybrala jsem jen ty nejzajímavější, nicméně o té záhadné Francouzce, do níž se svým způsobem zamilovala postava Daniela Brühla, jsem se schválně nezmínila. V podstatě se jedná o femme fatale, takže by byla škoda, kdybych prozradila, dá se říct, že i narušila, její kouzlo, které prochází celým filmem od úvodní dvacetiminutové scény u mlékaře až po samotný vrchol její role. Brühl, co by zamilovaný vojáček, působí naivně, ačkoli je to cílevědomý „skopčák“, který by si zasloužil nakopat zadek, aby se přestal do čehokoli vměšovat. Celá „Akce Kino“ visí na vlásku, stojí a padá na maličkostech a detailech, které může kterákoli postava dokonale podrýt a odhalit.

HODNOCENÍ:

Hanebný pancharti je válečný historický snímek z neurčitého válečného roku, nicméně nelze ho tak hodnotit. Ukazuje alternativní průběh a konec druhé světové války, který by se býval mohl stát někdy a někde v jiné alternativní realitě, k čemuž by nám řekl více Stephen Hawking. Proto, coby diváci, musíme ignorovat ty nepřesnosti vycházející z Tarantinovi fantazie. Netýká se to však sbírání skalpů. Skutečně existovala skupina Američanů, nicméně příslušníci indiánského kmene Cherokeeů, kteří během války v roce 1943 skalpovali nacisty.

Členové Hanebných panchartů na "akci kino"

Nicméně snímek je prodchnutý nespočtem nenadálých situací, okamžiků, kdy vše souvisí se vším, a absurdních náhod, které kolikrát diváka rozesmějí. Když už si totiž začnete myslet, že teď už je vše v pořádku, vše klapne, objeví se něco tak nebetyčně nečekaného s minimální pravděpodobností, že se prostě nad tím paradoxem rozesmějete. To by však nebyl Tarantino, aby se někde (což ve tříhodinové stopáži není tak nereálné) neobjevila krvavá jatka. Tady hned dvakrát.

Michael Fassbender
Ačkoli se ve filmu objeví několik dlouhých dialogů, zároveň se jedná o klíčové scény, nenudí a udržují pozornost. Což vlastně platí o celé stopáži, přece jenom necelé tři hodiny je hodně, ale dá se to zvládnout, protože od začátku se je pořád na co „těšit“ (nebo se čeho děsit, přijde na to) a celý příběh je rozdělen do několika kapitol uvedenými vypravěčem (v originále předčítá Samuel L. Jackson). Samá zvučná jména, velcí, přesto neokoukaní herci, přičemž jeden z mála blockbusterů, který potřeboval a využil to nejlepší z německého hereckého fondu, takže i „Béčkoví“ či snad „Céčkoví“ umělci se předvedli v mnohem lepším světle (bohužel reputaci jim to fakt nezachrání, Burkhard bude pořád jen druhořadý kus s vlčákem u nohy).

Rozhodně nedoporučuji slabým povahám, kteří si nelibují v násilí, alternativních koncích, válečných filmech a těm, co nevydrží pohled na krev a rozmašírované lebky s vytékajícím mozkem a tak dále… Když si odečtete tyhle diváky, pak to doporučuji všem těm zbylým.

Přeji příjemnou, proti-nacistickou zábavu J

Moje hodnocení: 80%

Zdroje obrázků a informací: csfd.cz, imdb.com, youtube.com, netflixlife.com, moviemaker.com, thefilmstage.com, catherinonfilms.com, filmgeek.fr, rebloggy.com, fanpop.com, empireonline.com, dailymotion.co.uk