pátek 6. února 2015

Knižní hrdinové: Sherlock Holmes

Zřejmě neznámější detektiv všech dob a zároveň ten nejzpracovávanější knižní postava z pera sira Arthura Conana Doyla.
Každý z nás si nejlepší soukromé očko nějak představuje a vzhledem k popularitě moderního pojetí z britské produkce, si ho většina náctiletých slečinek představuje jako Benedicta Cumberbatche.

Nicméně to dokazuje jeden dost podstatný fakt. Sherlock je totiž jeden z mála knižních postav vzniklých v poměrně dávné době, která by dokázala žít v současnosti a přežít v moderním světě. Na jednu stranu je to silně přizpůsobivý jedinec, ovšem na druhou stranu i silně zásadový a despotický blázen lpící na stálosti jistých věcí. Kupříkladu doktor Watson. Jen stěží snesl, že by měl jeho přítel mít vlastní život, ženu, rodinu a už vůbec, že by snad bydlel někde jinde. Nárokoval si Johna Watsona. Že by se tento fakt nějak změnil, pro Holmese nepřipadalo v úvahu.


Conan Doyle popsal Sherlocka jako multikulturního a vysoce inteligentního člověka, jehož znalosti a dedukční schopnosti místy hraničily s bláznostvím či šílenstvím. Nesnesl pomyšlení, že by snad někdo byl chytřejší než on, proto záměrně vytvořil Johna Watsona hloupějšího, anebo naopak natolik duchaplného inteligenta, kterému došlo, že je lepší si vedle Sherlocka hrát na tupého hlupáka, aby tak dal průchod přebujelému egu a pocit nadřazenosti. John si pak ušetřil spoustu problémů a neshod a zároveň si tak zajistil klidný přátelský vztah. Záleží pouze na úhlu pohledu. Jisté je však to, že nesnese, aby byl někdo chytřejší než on. Takže i z tohoto důvodu se profesor Moriarty stal jeho úhlavním nepřítelem.

zdroj: giphy.com

Jednotlivé příběhy a detektivní zápletky nám nedávají moc vodítek, jak si Sherlocka představit a podle mnoha různých adaptací si ho každý představuje jinak. Já osobně se přikláním k filmové verzi s Robertem Downeym juniorem od Guye Richieho. Neviděl v Sherlockovi žádného uhlazeného pána v perelíně a s fajfkou v ústech. Nedělal z něj anglického gentlemana, kterým nikdy nebyl ani v knihách. Člověk, který šílí z vlastní inteligence, šňupe kokain, aby podnítil mozkové buňky k ještě aktivnější činnosti, nastartoval jakousi část mozku, která pospojuje jednotlivé body do složitého a spletitého obrazce, nemůže být staromódním a prvoplánovým gentlemanem, který podrží ženě židli u stolu, pomůže ženě z kabátu nebo a tak dále.

Holmes je sobecký, arogantní a sebestředný egoista a právě Guy Richie nám ukázal pohled na muže žijícího uprostřed chaosu, který má řád, a na němž se podepisují všechny jeho slabosti a životní styl. Sherlock je zkrátka jakýsi bohém se špetkou pařížské dekadence a jen proto, aby dokázal svou pravdu, je schopen udělat cokoli.

zdroj: movie-hound.com

Můžeme vypozorovat i jistou paralelu s Jamesem Bondem. Kromě toho, že je rovněž knižním hrdinou z dílny Iana Fleminga, je také britským hrdinou. Stejně jako Sherlock začínal jako dokonale uhlazený solidní pán v perfektním obleku, který i přes své neřesti zachovává dekorum. Až postupem času se z elegantního Bonda stává rozbitná figurka, která se ničeho neštítí. Konečně si při práci umaže ruce, je zhýralý, životní styl se na něm podepisuje s každou další akcí, je nespoutaný neřízený, arogantní a pozor - také egocentrik.



Několik věcí je však naprosto jistých. První - Sherlock Holmes je muž, který by obstál v dnešním světě. Druhá - svými deduktivními schopnostmi, úvahami a inteligencí by dokázal ohromit a získat nejednu ženu (pokud by ji ovšem svou bezbřehou upřímností nestihl dřív urazit). Třetí - je to muž, se kterým by nikdo nedokázal žít bok po boku několik desítek let až do smrti. Kromě toho, že nemá stálou povahu a chuť se s někým usadit, má naprosto nesnesitelnou povahu (asi jako doktor House), s níž by nikdo... opakuji vůbec nikdo normální nedokázal vydržet.


Přesto je to jeden z mých oblíbených hrdinů - knižních i filmových, protože si dokáže uhájit svůj vlastní názor, vyčmuchat na základě několika mála vodítek skutečnost, pravdu či výsledek ať už se jeho objektem zájmu stane cokoli.

A co vy a Sherlock Holmes? Jaké verzi dáváte přednost? :)

4 komentáře:

  1. Vzpomínám si, že jsem jako malá byla nemocná a v televizi zrovna dávali jednu z verzí Psa baskervillského. Tam jsem se s Sherlockem poprvé setkala a hrozně se mi to líbilo. Schovaná pod peřinou a v temném pokoji jsem hltala to tajemno kolem, děsivého psa, prostředí... Ale od té doby nic, Sherlocka jsem pak už nijak zvlášť nevyhledávala. Až přišel Robert Downey Junior a s ním nová verze okouzlujícího a akčního Sherlocka. :D Jasně, je to trošku jiný Holmes, ale... neodolatelný. Naopak vůbec nemusím Benedicta Cumněconěco, není mi ani trochu sympatický, takže jsem jeho pojetí Sherlocka ani nedala šanci. Nevím, odkud se ten herec vymotal, ale najednou je všude, všichni ho zbožňují a já to nechápu. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Přiznám se, že já jsem se se Sherlockem setkala poprvé až s příchodem Downeyho comebackem. Ukázal mi postavu tak, jak by vlastně reálně vypadala a působila v té konkrétní době, což se mi hrozně líbilo, navíc Robert je plný neodolatelného charismatu :D Pak jsem teprve skoukla několik dalších adaptací a musela jsem usoudit, že žádný z nich neukazuje Holmesovu pravou tvář. Hodně se držely jakési stereotypní představy šlachovitého štíhlého a především postaršího pána v čapce a slušným vychováním. Působil hrozně distingovaně, rezervovaně a dost...sevřeně, jako by ho někdo svázal. Nicméně s Benedictem souhlasím. Jednou jsem tomu dala šanci, viděla jsem jen jeden díl a vážně mi to stačilo. Příští článek snad napíšu o tom, kde se vzal, tu se vzal, ošklivý Brit, který všem pobláznil hlavu a já nechápu proč :D

    OdpovědětVymazat
  3. Já osobně vzpomínám s láskou na staré filmy se Sherlockem :3 Jako malou holku mě fascinoval on a Hercule Poirot. Chytří, panovační a něčím zvláštní chlapíci :D
    Nový Sherlock není špatný - a teď mluvím o filmech i seriálu. Benedicta moc nemusím, i když se role zhostil opravdu dobře. Robert mi je ale tak nějak sympatičtejší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty starší filmy nebyly špatně udělané, držely se knižní předlohy, udržovaly tajemno a napětí, ale přece jenom mi ta Holmesova postava připadala jakoby svázaná, jako by nedostával dostatečný prostor, aby se jeho šílená genialita projevila naplno :D Třeba Poirot mi přišel v knižkách trošku natvrdlý, ale dost možná jsem jen sáhla po těžkopádnější detektivce.

      koukám, že Benedict nesedl více lidem :D :) Nicméně každému podle jeho chuti :)

      Vymazat